De meeste chatrooms houden zich aan bepaalde afspraken om het chatten zo leuk en veilig mogelijk te houden voor de jeugd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je op een makkelijke en duidelijk zichtbare manier, via een 'help- of contactknop', klachten kunt indienen en vragen kunt stellen. Er worden vaak scheldwoordfilters gebruikt en stellen ze moderators in die toezicht houden op wat er gechat wordt. Hierdoor kunnen klachten snel afgehandeld worden.
De middelen die chatrooms in werking stellen, zijn geen garantie dat er geen vervelende dingen kunnen gebeuren. Het is daarom belangrijk dat je zelf ook goed op blijft letten. Jij kan daarom ook een aantal voorlichtingstips lezen en het is handig wanneer je ook de tips en regels leest die op de website van de chat staan. Zo weten jij en je kind precies wat er wel en niet mag en waar je terecht kunt wanneer het misgaat.
De richtlijnen hebben het doel bij te dragen aan een zo veilig mogelijke omgeving voor minderjarige chatters. Dit betekent dat aangesloten chatsites of websites die een chatfunctie bevatten hun dienstverlening op een dusdanige manier inrichten dat veiligheid en bescherming zo veel mogelijk wordt gewaardeerd. De aangesloten websites willen met deze richtlijnen extra waarborging bieden boven op de al bestaande wettelijke eisen. Een site die een chatfunctie aanbiedt moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
Ben jij je bewust van wat er over jou op het internet staat? Nee? Dan lees je hier een aantal ti...
Lees artikel Wat te doen als het misgaat?Hoe goed jij ook je online gegevens in de gaten houdt, het kan toch een keertje fout gaan. Zo kan het zijn...
Lees artikel